Грамматика огэ английский упражнения. Подготовка к огэ

Дорогие коллеги!

Наша рубрика «Подготовка к ОГЭ: вопросы и ответы» продолжает работать. В ней Вы найдёте полезные советы и тесты, публикации в СМИ и ссылки на вебинары, информацию о пособиях для подготовки к итоговой аттестации.

Результаты ОГЭ 2013-2014 учебного года показали, что самым сложным был раздел «Говорение». Поэтому новая рубрика будет посвящена вопросам подготовки учащихся, стратегиям и успешному выполнению заданий из устной части ОГЭ. Учебники «Английский в фокусе» (“Spotlight”) обладают большим потенциалом для развития навыков говорения.

С уважением, , учитель-методист, руководитель ММО учителей английского языка Городского округа Химки, Заслуженный Учитель России, Победитель ПНПО 2006, Лауреат именной премии Губернатора Московской области 2005, 2012, эксперт ОГЭ и ЕГЭ.

Обучение устной речи при подготовке учащихся к ОГЭ по материалам УМК «Английский в фокусе»
Ссылка для просмотра

Как научить слышать и слушать: проблемы обучения аудированию при подготовке учащихся к выполнению заданий по аудированию в ГИА
Ссылка для просмотра

Хорошее знание лексики и грамматики способствует развитию навыков письма. Подготовка учащихся к ГИА. Лексика, грамматика и письмо.
Ссылка для просмотра

Что такое опорное предложение и как искать ключевые слова: подготовка учащихся к выполнению заданий по чтению в ГИА
Ссылка для просмотра

Технологии подготовки учащихся к успешной сдаче ГИА по английскому языку (в новом формате)
Ссылка для просмотра

Государственная итоговая аттестация по английскому языку (в новой форме) 2013
Ссылка для просмотра

Английский язык.
Государственная итоговая аттестация.
Тренировочные задания
(с ключами). 9 класс
Авторы: В. Эванс, Э. А. Гашимов, А. Е. Куровская.

Учебное пособие с аудиоприложением содержит 8 вариантов тестов в формате ГИА по английскому языку. Пособие поможет максимально эффективно обеспечить подготовку учащихся к итоговой аттестации.

Отличительные черты пособия:

Вариативные задания, соответствующие демо-версии 2013 года;
Разнообразные по жанрам тексты для аудирования и чтения;

Ключи ко всем заданиям пособия и аудиоскрипты.


Современная грамматика
английского языка
для подготовки к ГИА
Авторы: Jenny Dooley
Virginia Evans
 


Авторская программа

Сборники тренировочных
упражнений в формате
ГИА
для 5-9 классов
Авторы Ю. Е. Ваулина,
О. Е. Подоляко
 

В сборнике предлагается система заданий на развитие умений чтения, письма, лексико-грамматических навыков как основы речевых умений. Сборник не только решает задачу тренировки установленных форматов экзаменационных заданий, но и служит развитию универсальных учебных действий согласно требованию ФГОС основного общего образования. Материалы пособия можно использовать на уроках английского языка и дома самостоятельно.

Сборник
устных тем
для подготовки
к ГИА.
5–9 классы
Автор Ю. А. Смирнов

Сборник устных тем для подготовки к ГИА. 5–9 классы. Сборник охватывает все темы, включённые в спецификацию Государственной итоговой аттестации по английскому языку. Для удобства работы темы представлены в порядке, предложенном в спецификации. После каждой темы предлагается план-ответ, который поможет учащимся подготовиться к устному рассказу по теме и список вопросов. После тем, которые не требуют заучивания фактической информации, предлагается список полезных слов и выражений, которые можно использовать при составлении монологического высказывания.
После изучения материалов сборника раздел «Говорение» ГИА по английскому языку в 9 классе не будет представлять для учащихся труда. Кроме того, материалы сборника можно использовать при подготовке к зачётам и экзаменам по английскому языку в 5–9 классах.

Купить

PET for
Schools
Practice
Tests
Издательство
Express Publishing

Сборник тренировочных заданий. 9 класс. Инновационный курс для подготовки к международному экзамену PET, включающий в себя десять тестовых работ. Пособие предназначено для учащихся основной школы с уровнем владения языком Pre-Intermediate.

И. В. Тофель.
Английский язык.
Сборник
тренировочных
заданий.
9 класс

Сборник тренировочных заданий. 9 класс. В сборнике представлены различные типы тестовых заданий по английскому языку, которые позволяют осуществить проверку уровня владения учащимися иностранным языком по всем видам речевой деятельности. Сборник предназначен для организации учебных занятий в 9 классе общеобразовательных школ с целью подготовки к государственной итоговой аттестации (ГИА), а также может использоваться как практический материал для закрепления изученного. В сборник включены задания трех уровней сложности, базового, повышенного и высокого для дифференциации учащихся по уровню владения языком.
Купить

Practice Exam Papers
Secondary School
ГИА
Тренировочные задания
Авторы: Э. Гашимов,
В. Эванс, А. Куровская

Practice Exam Papers Secondary School. Учебное пособие с аудиоприложением содержит 8 вариантов тестов в формате ГИА для 9 класса по английскому языку.

Отличительные черты пособия:

Вариативные задания, соответствующие демо-версии ГИА 2011 года;
Образцы выполнения заданий по всем видам речевой деятельности;
Подробные ответы ко всем заданиям.

Основное общее образование

Английский язык

ОГЭ-2018 по английскому языку. Грамматика и лексика

Раздел 3 «Грамматика и лексика» ОГЭ по английскому языку включает в себя 2 задания.

Задания 18–26 (максимальный балл - 9 баллов) проверяют навыки образования грамматических форм, задания 27-32 (максимальный балл - 6 баллов) тестируют навыки словообразования. Рекомендуемое время выполнения данного раздела - 30 минут. Максимальный результат - 15 баллов.

Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 18–26, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18–26.

Методическая подсказка

Для успешного выполнения данного задания ОГЭ по английскому языку рекомендуется повторить:

  • Времена группы present, past, future;
  • Конструкции be going to, used to etc.;
  • Passive voice;
  • Relative clause;
  • Modals;
  • Conditionals (types 0, 1, 2, 3);
  • Reported speech;
  • Gerund and infinitive;
  • Countable and uncountable nouns;
  • Pronouns and possessive determiners;
  • Articles;
  • Prepositions of time and place;
  • Questions, question tags, indirect questions;
  • Comparatives and superlatives;
  • Connectives;
  • The causative;
  • Both, either, neither, so, nor;
  • So and such, too and enough.

Также необходимо обратить особое внимание на:

  • Irregular verbs;
  • Phrasal verbs;
  • Prepositional phrases;
  • Wordpatterns;
  • Wordformation.

Рабочая тетрадь является составной частью учебно-методического комплекта Enjoy English /“Английский с удовольствием” для 9-го класса. Содержание рабочей тетради тесно связано с учебником и направлено на закрепление материала, изучаемого на уроках. Рабочая тетрадь содержит упражнения, предназначенные для формирования у учащихся грамматических, лексических и орфографических навыков, а также для развития умений письменной речи, чтения и аудирования.

Приступаем к выполнению задания.

Once there were four children whose names were Peter, Susan, Edmund and Lucy. This story happened to __________________ when they had to leave their home city, London, during the war.

They __________________ to the house of an old Professor who lived in the country, ten miles from the nearest railway station.

He __________________ a wife and he lived in a very large house with a housekeeper.

He himself was a very old man with white hair which grew over most of his face as well as on his head. The children liked him almost at once. Only Lucy, who was the __________________ of them, felt a little afraid of him.

On their __________________ evening, after dinner, they said good night to the Professor and went upstairs. It was the largest house they had ever seen, so Peter suggested exploring it in the morning.

When the next morning came, there was a steady rain falling. "I wish the weather __________________ more cheerful!" said Edmund.

"Stop complaining, Ed," said Susan. "I think the weather __________________ soon."

"We were going to explore the house," Peter reminded them. He __________________ a sandwich at the moment and was absolutely happy with the whole situation.

Everyone nodded and at that point their amazing adventures __________________.

Данное пособие является неотъемлемой частью учебно-методического комплекта "Английский язык" для 9 класса серии "Rainbow English" авторов О. В. Афанасьевой, И. В. Михеевой, К. М. Барановой. В него включены упражнения для дополнительной отработки лексического и грамматического материала учебника.

Рассуждение

Читаем представленные тексты (это может быть и один текст), чтобы иметь общее представление, о чем идет речь. Дальше заполняем пропуски.

Номер 18. Написано личное местоимение THEY , данное местоимение не является подлежащим в тексте, следовательно, необходимо использовать объектное местоимение, а именно THEM .

Номер 19. Дан глагол SEND . В первую очередь необходимо определить, в какой форме необходимо употребить глагол: актив или пассив. Выполняя задание, мы можем использовать следующие подходы:

  • Во-первых, вы можете опираться непосредственно на контекст, из которого становится ясно, что детей отправили в дом старого профессора.
  • Во-вторых, глагол SEND является переходным глаголом, после которого необходимо дополнение, которого нет в нашем предложении, что исключает активную форму.

При переводе предложения становится понятно, дети не могли отправить дом, а значит подлежащее THEY подвергается действию со стороны другого предмета или объекта, очевидно, что глагол нужно поставить в пассивный залог. Следующим этапом необходимо определить, в какой временной форме употребить глагол, для этого вновь обратимся к контексту. Первые три предложения употребляются в простом прошедшем времени (Past Simple). Определяем маркер времени. В нашем случае им является when they had to leave to their home city,London, during the war. Правильная форма - WERE SENT .

Номер 20. Дан глагол NOT/HAVE

  1. Контекст.
  2. Активный или пассивный залог.
  3. Временная форма глагола.

Из контекста становиться понятно, что глагол будет в активном залоге, так как подлежащее he совершило действие. Определяем, относится ли повествование к прошедшему времени и в каком времени употребляются глаголы, до и после пропуска. Глагол lived употреблен в Past Simple, что дает нам право поставить данный глагол в тоже время didn"t have / did not have . Однако, для того чтобы подчеркнуть, что действия одного глагола произошли заведомо раньше другого можно поставить данный глагол в Past Perfect (hadn’t had / had not had ), что также является грамматически верным решением задачи. В предложении употребляются 2 глагола, где действия одного произошли заведомо раньше другого, для того чтобы подчеркнуть этот факт, поставим глагол have в Past Perfect.

Номер 21. Дано прилагательное YOUNG . Перед пропуском мы видим определенный артикль the , который является маркером образования превосходной степени прилагательного. Дополнительным маркером являются слова of them . Из контекста становится ясно, что необходимо преобразовать прилагательное в какую-либо форму. В нашем случае это превосходная форма, так как перед прилагательным стоит определенный артикль the и дополнительный маркер of them (the YOUNGEST of them ).

Номер 22. Количественное числительное ONE , следовательно, единственной возможной формой является порядковое числительное FIRST .

Номер 23. Дан глагол BE . В предложении конструкция I wish (условное предложение I типа). Из контекста следует, что Эдмонд хотел, чтобы погода была другой в тот момент, когда он об этом говорит. В таких ситуациях мы употребляем условное предложение I типа wish + Past Simple. Эта конструкция предполагает, не зависимо от лица, форму глагола to be (WAS или WERE ). Оба варианта считаются правильными.

Номер 24. Дан глагол IMPROVE . Проводим анализ традиционным способом.

1. Контекст.

Из контекста становиться понятно, что глагол будет в активном залоге. Контекст требует употребления будущего времени. Фраза I think является индикатором грамматического времени Future Simple, но не исключает употребление конструкции to be going to , также употребляющейся для выражения будущего времени. Правильный ответ – WILL IMPROVE / ’LL IMPROVE / IS GOING TO IMPROVE .

Номер 25. Дан глагол EAT . Проводим анализ традиционным способом.

1. Контекст.
2. Активный или пассивный залог.
3. Временная форма глагола.

Из контекста становиться понятно, что глагол будет в активном залоге. Наличие индикатора грамматического времени at the moment говорит нам о необходимости использования времен группы Continuous, а наличие второго глагола was (Past Simple) требует согласования времен. Правильный ответ – WAS EATING (Past Continuous).

Номер 26. Дан глагол BEGIN . Проводим анализ традиционным способом.

1. Контекст.
2. Активный или пассивный залог.
3. Временная форма глагола.

Из контекста становиться понятно, что глагол будет в активном залоге. Первый глагол в предложении NODDED (Past Simple), поскольку события происходят последовательно, мы снова употребляем Past Simple. Правильный ответ – BEGAN .

Ответы на задания с 18 по 26: 18 - them;19 – were sent; 20 – did not have/didn’t have/had not had/hadn’t had; 21 - youngest; 22 – first; 23 – was/were; 24 – will improve/’ll improve/is going to improve; 25 – was eating; 26 – began.

Рабочая тетрадь входит в состав учебно-методического комплекта "Forward" для 9 класса и дополняет учебник системой заданий, обеспечивающих комплексное развитие умений и навыков в аудировании, говорении, чтении и письме. В тетрадь включены тесты для самопроверки с ответами.

Задание 2

Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 27–32, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 27–32.

Методическая подсказка

В этой части проверяются навыки словообразования. Задание в спецификации формулируется как «задания на заполнение пропуска в связном тексте путем образования родственного слова от предложенного опорного слова» при помощи суффиксов и приставок. Залогом успеха при выполнении этого задания являются два фактора: правильное определение части речи, которую необходимо вставить вместо пропуска, и знание словообразующих суффиксов и приставок. Читаем текст, обращая внимание на слова перед пропусками и следующие за ним. Определяем пропущенную часть речи, а также, имеет ли пропущенное слова отрицательную или утвердительную коннотацию.

People travel a lot nowadays. Planes are considered to be the most __________________ means of transport but for some people airports can be a nightmare.

There are __________________ queues when you check in and you waste lots of time if your flight is delayed.

However, there are some airports where you can __________________ enjoy yourself.

For example, you’ll never be bored at Hong Kong’s international airport. There are thousands of people from __________________ countries here but the passengers never experience any problems because everything is well organised.

There are attendants in red coats, who help you to get from one place to another. It’s very good for people with no sense of __________________.

The attendants are always very polite and __________________.

Рассуждение

Номер 27. Planes are considered to be the most … Конструкция the most требует после себя употребление прилагательного. Чтобы образовать прилагательное от слова COMFORT необходимо добавить суффикс –ABLE. Правильный ответ COMFORTABLE.

Номер 28. There are _____queues… В данной ситуации после конструкции There are может стоять как существительное, так и прилагательное, уточняющее его. Существительное у нас уже есть – queues. Соответственно, добавим прилагательное. Контекст требует употребление прилагательного со значением «бесконечный». Приставка БЕС = суффиксу LESS в английском языке. Правильный ответ – ENDLESS .

Номер 29. …where you can _________enjoy yourself как? Логично употребить наречие (прилагательное+LY). Перечитываем абзац со вставленным словом - смысл сохранен. Правильный ответ – ACTUALLY .

Номер 30. There are thousands of people from __________ countries… В данной ситуации после конструкции There are может стоять как существительное, так и прилагательное, уточняющее его. Существительное у нас уже есть – countries. Для того чтобы из глагола DIFFER преобразовать прилагательное нам нужно добавить суффикс -ENT. Правильный ответ – DIFFERENT .

Номер 31. …with no sense of ___________. Sence of direction – устойчивое выражение, где direction – существительное. Для того, чтобы образовать от слова DIRECT существительное мы должны добавить суффикс –ION. Правильный ответ – DIRECTION .

Номер 32. The attendants are always very polite and __________. Контекст требует употребление второго прилагательного, носящего позитивную оценку. Чтобы образовать от слова HELP прилагательное «отзывчивый» нам необходимо добавить суффикс – FUL. Правильный ответ – HELPFUL .

Ответы на задания с 27 по 32: 27 – comfortable; 28 – endless; 29 – actually; 30 – different; 31 – direction; 32 – helpful.

Обратите внимание на рабочую программу по английскому к УМК Forward для 2-4 классов и рабочую программу Английский язык как второй иностранный для 5-9 классов . Доступно к просмотру и бесплатному скачиванию.

«The Earth Hour is a part of an __________________(ECOLOGY) education whose aim is to make people understand their responsibility to the planet.»


Every year the world goes dark for one hour, the Earth Hour. The event is organised by the __________________(NATION) World Wildlife Fund. At tourist destinations, in offices and private homes, lights are switched off for one hour at __________________(EXACT) 8:00 pm. The idea is to show that our planet is in danger and it needs care and __________________(PROTECT). It"s __________________(POSSIBLE) to remain indifferent to changes in the climate which go on and on. The Earth Hour is not about saving an hour’s electricity. It’s about realising that we live on a __________________(WONDER) planet and need to look after it - not just for an hour a year but every day. The Earth Hour is a part of an __________________(ECOLOGY) education whose aim is to make people understand their responsibility to the planet.

Пояснение.

Adjective: cal - ecological.

Ответ: ecological

Источник: ГИА по английскому языку 31.05.2013. Основная волна. Вариант 1301.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«He wanted the whole family to stay at home but it was natural for the kids to __________________(AGREE) with him. They put on the warmest clothes they had and ran outside to enjoy the snow.»


The Turners were not used to snow. The most they ever got in Birmingham was an inch or so each winter. Even that happened quite __________________(RARE). The __________________(FUN) thing was that a tiny bit of snow was enough to cancel school and even to close some businesses. One night, in March of 1993, something very __________________(EXCITE) happened. Very cold air from Canada created the "Storm of the Century". When the Turner kids woke up on Saturday morning, there were 17 inches of __________________(WONDER) snow as far as the eye could see. The Turners were in shock. They had no idea what to do. Though Mr. Turner was an experienced __________________(DRIVE) he chose to leave his car in the garage. He wanted the whole family to stay at home but it was natural for the kids to __________________(AGREE) with him. They put on the warmest clothes they had and ran outside to enjoy the snow.

Пояснение.

Negative prefix: dis - disagree.

Ответ: disagree

Источник: ГИА по английскому языку 31.05.2013. Основная волна. Вариант 1302.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«“This case __________________(PROBABLE) needs a lot more research before we will be able to explain it,” they say.»


Dr Michael Werner says that he has eaten nothing for four years.

The German __________________(SCIENCE) explains that he gets all his energy from sunlight. He says he drinks only water and __________________(DIFFER) fruit juices. Dr Werner has written an __________________(EXCITE) book about his experiences. In it he says that when he started the experiment he even put on weight.

He says: “I can"t really give an __________________(EXPLAIN) of what’s happening to me; perhaps I just believe in my theory.” Dr Werner’s colleagues say that only plants can produce energy from the sun, and they cannot explain how he is able to stay __________________(HEALTH). “This case __________________(PROBABLE) needs a lot more research before we will be able to explain it,” they say.

Пояснение.

Advereb: ly - probably.

Ответ: probably

Источник: ГИА по английскому языку 31.05.2013. Основная волна. Вариант 1303.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

The tourists can also have lunch in one of the many restaurants and try European or __________________(NATION) cuisine.


Many tourists find they don"t like staying in city hotels. They prefer to avoid __________________(NOISE) cities completely. They are attracted instead to dramatic views of mountains and __________________(PEACE) valleys. If you like this sort of tourism, Mountain View Camp is for you. You’ll have an __________________(FORGETTABLE) vacation there. The Camp has a view over the __________________(IMPRESS) Hampson Valley. In the camp, tourists can rent either tents or bungalows. All the guests have free access to different facilities such as kitchens, bathrooms and playgrounds for children. The camp is a successful __________________(COMBINE) of both comfort and a green environment. The tourists can also have lunch in one of the many restaurants and try European or __________________(NATION) cuisine.

Пояснение.

Adjective: al - national.

Ответ: national

Источник: ГИА по английскому языку 31.05.2013. Основная волна. Вариант 1304.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«There are many ways to get a good language __________________(EDUCATE) now.»


Millions of people want to learn English. There are lots of __________________(DIFFER) methods and the main problem is how to choose the best one. Some people believe that the most __________________(EFFECT) way is to study English in Britain or in any other English-speaking country. The advantage of going to Britain seems obvious. Everyone around you speaks English. It’s practically __________________(POSSIBLE) to avoid communication, so you’ll learn English __________________(QUICK). On the other hand, one can learn English at home. There are lots of possibilities there too: a good __________________(TEACH), a language school or an on-line course. There are many ways to get a good language __________________(EDUCATE) now.

Пояснение.

A noun: tion - education.

Ответ: education

Источник: ГИА по английскому языку 31.05.2013. Основная волна. Вариант 1305.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«And perhaps the most important __________________(DIFFER) of all – each nation has its own football team!»


If someone asks what your nationality is, how do you answer? For British people __________________(NATION) identity is a complex issue. Take me for example. I carry a passport issued by the British __________________(GOVERN). I was born in England, but my Mum is Scottish and my Granny is from Northern Ireland. So what am I? __________________(ACTUAL), I am really all of them: English, Irish, Scottish and British. Each of the “nations” has a lot in common but they also have their own unique culture and __________________(TRADITION) lifestyle. They __________________(LIKE) it when people call them English. And perhaps the most important __________________(DIFFER) of all - each nation has its own football team!

Пояснение.

A noun: ence - difference.

Ответ: difference

Источник: ГИА по английскому языку 31.05.2013. Основная волна. Вариант 1306.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«St Davids is famous for its sandy beaches and clear water. Whitesands Bay is a regular __________________ (WIN) of theprestigious European Blue Flag award.»


The city of St Davids is situated on the south-west coast of Wales. If you"re looking for an __________________(USUAL) place to go, this is your destination. It was granted city status by Queen Elizabeth II but in reality St Davids looks like an __________________(ATTRACT) small village. It is actually the smallest city in Britain with a __________________(POPULATE) of just over 1,600. St Davids has a __________________(BEAUTY) medieval cathedral which dates back to the 12th century. Today it is a __________________(CHARM) place with narrow streets filled with cafes, hotels and art galleries - but only one pub! St Davids is famous for its sandy beaches and clear water. Whitesands Bay is a regular __________________(WIN) of the prestigious European Blue Flag award.

Пояснение.

A noun: er - winner.

Ответ: winner

Источник: ГИА по английскому языку 31.05.2013. Основная волна. Вариант 1307.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«I"m absolutely sure that books by a good __________________(WRITE) will always be popular.»


Reading is one of the most popular pastimes and books are one of the main sources of knowledge.

Everyone knows this but, __________________(FORTUNATELY), there are many young people who don’t like to read.They say it is not cool but I firmly __________________(AGREE) with them. Books have the ability to take you to another world, to wake up your __________________(IMAGINE) and transport you to places you’ve never been to. Books can be __________________(DIFFER) in size and content. Their stories can be __________________(EXCITE), scary, romantic or funny but above all, books are just interesting. I"m absolutely sure that books by a good __________________(WRITE) will always be popular.

Пояснение.

A noun (job): er - writer.

Ответ: writer

Источник: ГИА по ан­глий­ско­му языку 31.05.2013. Ос­нов­ная волна. Ва­ри­ант 1308.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«Please ensure that you take __________________(COMFORT) walking shoes, light clothing and plenty of water to drink.»


Siem Reap is a small town in Cambodia, a country in southeast Asia. It is built around a __________________(FAME) cathedral. The town is charming with some fine examples of French colonial architecture. A legend says that a French

__________________(WRITE) once called the town “a pearl of Cambodia”. Nowadays, this town is quite popular with tourists. They often use it as a starting point for their _________________(EXCITE) travellings. The town is really remarkable. There you will find some __________________(IMPRESS) stone monuments and statues, ancient buildings and picturesque ruins. Note that it’s __________________(USUAL) hot there in the summer. Please ensure that you take __________________(COMFORT) walking shoes, light clothing and plenty of water to drink.

Пояснение.

Adjective: able - comfortable.

Ответ: comfortable

Источник: ГИА по английскому языку 31.05.2013. Основная волна. Вариант 1309.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«Whatever your opinion of piranhas, this is a __________________(USE) piece of advice one should follow.»


Piranhas are South American fish. There are lots of scary stories about them. Most people think that piranhas are very __________________(DANGER) creatures. However, a __________________(SCIENCE) from St Andrews University, Anne Magurran, has recently announced that to call piranhas cruel killers is not fair. They __________________(USUAL) eat fish, plants and insects. According to Professor Anne Magurran, piranhas attack people and animals only when they want to defend themselves. However, most travellers strongly __________________(AGREE) with this point of view. They recommend keeping away from the water where piranhas live. When the fish attack in groups, it is practically __________________(POSSIBLE) to survive. Whatever your opinion of piranhas, this is a __________________(USE) piece of advice one should follow.

Пояснение.

Adjective: ful - useful.

Ответ: useful

Источник: ГИА по английскому языку 31.05.2013. Основная волна. Вариант 1310.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«They wish to change their __________________(APPEAR) and have a thrilling, new experience.»


Have you heard of a Tadeus Bodnar? He is a __________________(FAME) Hungarian hairdresser. Not long ago he stopped using the __________________(TRADITION) scissors and comb. Now his instruments are axes, irons and vacuum cleaners. Now he is very __________________(SUCCESS) and happy because with his innovative techniques he can express himself better. He cuts hair in his shop in Budapest by chopping it with an axe. Then he styles the hair using a vacuum cleaner, or straightens it with an iron. It’s difficult to believe but the extravagant hairdresser is very popular. Many people find him very __________________(CREATE). Every day there’s an __________________(END) line of people streaming to his shop. They wish to change their __________________(APPEAR) and have a thrilling, new experience.

Пояснение.

Они хотят изменить свою внешность - They wish to change their appearance.

Ответ - appearance.

Ответ: appearance

Источник: ГИА по английскому языку 31.05.2013. Основная волна. Вариант 1311.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«It’s so touching and we are going to spend it in a very __________________(CARE) way."

The boy saved £6,000.»


Axel is a 9-year-old Bulgarian orphan (сирота). He was adopted by a __________________(WEALTH) western family. His new father works as a __________________(BANK) in Sweden and he is quite rich. Axel __________________(REGULAR) wrote e-mails to the director of the orphanage, Jane Smitova. He told her that he was saving his Christmas and birthday money to help his friends. Axel said that he wanted the money to be spent on presents for his former playmates. Later Jane said ЃgI understood that __________________(FRIEND) meant a lot to a small boy but I would never have imagined that Alex could be talking about such an __________________(POSSIBLE) sum of money. It"s so touching and we are going to spend it in a very __________________(CARE) way."

The boy saved £6,000.

Пояснение.

Ответ: careful

Источник: ГИА по ан­глий­ско­му языку 31.05.2013. Ос­нов­ная волна. Ва­ри­ант 1312.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«People, who take the pill feel much better - most of their fears __________________(APPEAR).»


People are afraid of lots of things. There are many __________________(DIFFER) kinds of fears called phobias. They affect at least a quarter of the __________________(TRADITION). POPULATE The __________________ treatment for people with strong phobias is some kind of therapy. In most cases it doesn’t work but doctors still believe that phobias can be cured. __________________(RECENT) they have discovered a drug which can help people to overcome their phobias. It doesn’t work for everybody but when it does, it is very __________________(EFFECT). People, who take the pill feel much better – most of their fears __________________(APPEAR).

Пояснение.

Negative prefix: dis - disappear.

Ответ: disappear

Источник: ГИА по ан­глий­ско­му языку 31.05.2013. Ос­нов­ная волна. Ва­ри­ант 1313.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«The attendants are always very polite and __________________(HELP).»


People travel a lot nowadays. Planes are considered to be the most __________________(COMFORT) means of transport but for some people airports can be a nightmare. There are __________________(END) queues when you check in and you waste lots of time if your flight is delayed. However, there are some airports where you can __________________(ACTUAL) enjoy yourself. For example, you’ll never be bored at Hong Kong’s international airport. There are thousands of people from __________________(DIFFER) countries here but the passengers never experience any problems because everything is well organised. There are attendants in red coats, who help you to get from one place to another. It’s very good for people with no sense of __________________(DIRECT). The attendants are always very polite and __________________(HELP).

Пояснение.

Adjective: ful - helpful.

Ответ: helpful

Источник: ГИА по ан­глий­ско­му языку 31.05.2013. Ос­нов­ная волна. Ва­ри­ант 1314.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«A true friend not only praises you but tells you when you are not right too.

If you have already found such a person, you"re __________________(LUCK).»


Can people live without friends? Most of us would say "no". Friends make our lives enjoyable and __________________(INTEREST). Friendship is something you can"t buy. It is a __________________(WONDER) and valuable gift. It is __________________(POSSIBLE) to live without people who care for you and who are always ready to help. However, to find a true friend is not easy. Friendship requires honesty, trust and __________________(KIND). Being a friend means not only having fun together but helping each other in a difficult __________________(SITUATE). A true friend not only praises you but tells you when you are not right too. If you have already found such a person, you"re __________________(LUCK).

Пояснение.

Adjective: y - lucky.

Ответ: lucky

Источник: ГИА по ан­глий­ско­му языку 31.05.2013. Ос­нов­ная волна. Ва­ри­ант 1315.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«I wish they wouldn"t as I like starting my day with a cup of coffee and a ___________(TRADITION) newspaper.»


How do people learn the news? About a century ago people got ____________(INFORM) from newspapers since they were the only mass media that existed in those times. Radio and television seemed _____________(WONDER) as they broadcasted audio and visual images. The Internet has changed the situation dramatically. Now the audience has an opportunity to create the news, share their __________(KNOW) and express their personal opinions. The Internet supposes interaction, which makes it very __________(ATTRACT) to people. Will they ___________(APPEAR) in the near future? I wish they wouldn"t as I like starting my day with a cup of coffee and a ___________(TRADITION) newspaper.

Пояснение.

Adjective: al - traditional.

Ответ: traditional

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«The story ends __________(HAPPY) and the friends start a new restaurant.»


Ratatouille is an American cartoon. The name of the cartoon comes from a____________(TRADITION) French dish made of vegetables. The main ION character is a rat Remy, who is interested in cooking and dreams of becoming a ______________(SUCCESS) chef. Remy is separated from his family at the ___________(BEGIN) of the movie. So he finds himself in Paris, France. There his unusual _____________(FRIEND) with a poor boy begins. They both don"t care that most people hate rats and try to get rid of them. Remy wants to help the boy. He tries to teach him how to cook ____________(TASTE) dishes. The story ends __________(HAPPY) and the friends start a new restaurant.

Пояснение.

Adverb: ly - happily.

Ответ: happily

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«In the evening you can listen to ___________(TRADITION) Irish music played in the streets and in the pubs.»


Dublin is the capital city of the Republic of Ireland. It has an ____________(NATIONAL) airport with flights from London and European capitals. Dublin is a ______________(BEAUTY) and cosmopolitan city. If you walk along its famous central streets, you will find a wide range of _____________(DIFFER) shops, bars and restaurants. If you like sightseeing, you can also visit the famous Dublin castle, one of the most ___________(IMPRESS) buildings in the capitals. Dublin is a and city. Dublin is a green city. It is such a _________(PLEASE) to walk there on a hot sunny day. In the evening you can listen to ___________(TRADITION) Irish music played in the streets and in the pubs.

Пояснение.

Adjective: al - traditional.

Ответ: traditional

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«The only __________________(PLEASANT) thing about Venice was the weather. It was unusually cold and windy that week.»


Last spring my best friend Isabelle and I booked a holiday in Venice. We rented a small apartment for a week with a __________________(WONDER) view of the town. At the last moment another friend, Linda, asked if she could come with us. She was a __________________(FRIEND), cheerful girl and we were glad to have her join us. Venice was a __________________(FANTASY) place and we enjoyed our trip greatly. Linda was fond of history and she told us lots of __________________(INTEREST) facts about the town. We also liked the Italian food very much. The waiter in the nearby pizzeria was a boy from Britain, so we never had any problems with __________________(COMMUNICATE). The only __________________(PLEASANT) thing about Venice was the weather. It was unusually cold and windy that week.

Пояснение.

Negative prefix: un - unpleasant.

Ответ: unpleasant

Источник: ГИА по ан­глий­ско­му языку 31.05.2013. Ос­нов­ная волна. Ва­ри­ант 1316.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«Several magazines found my photos __________________(INTEREST) enough to publish. I feel very proud of that.»


Last year my friend Mia and I went on holiday to Thailand. We stayed in a __________________(FAME) resort which is popular with tourists. We were very __________________(LUCK) with the weather and we spent most of our days on the beach. The ocean was __________________(FANTASY) – the water was clear and warm. Thailand is a former French colony and that’s why French is very popular there. Mia was delighted with this fact because she learns French, she wants to be a __________________(TEACH) of French, and she was able to practise the language there. She is also interested in architecture and she found some fine examples of the French colonial style in Thailand. It was an __________________(FORGETTABLE) trip for me too. I am a photographer and I took lots of pictures of people and nature. Several magazines found my photos __________________(INTEREST) enough to publish. I feel very proud of that.

Пояснение.

Adjective: ing - interesting.

Ответ: interesting

Источник: ГИА по ан­глий­ско­му языку 31.05.2013. Ос­нов­ная волна. Ва­ри­ант 1317.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«Natalie made my visit to Paris __________________(FORGETTABLE). She took me to the most interesting places in the city. In the evening we watched a performance at The Grand Opera House.»


I unexpectedly met my old friend Natalie at a metro station in Paris. I recognised her at once though we hadn’t seen each other for ten years. Now she works as a __________________(REPORT) for Le Figaro newspaper. Our __________________(FRIEND) began when we were at school. After school, Natalie left Britain. French was her __________________(FAVOUR) subject and she went to university in Paris. Now she is a very __________________(SUCCESS) journalist. Her life is busy and exciting. I was __________________(LUCK) she managed to find some time for me. Natalie made my visit to Paris __________________(FORGETTABLE). She took me to the most interesting places in the city. In the evening we watched a performance at The Grand Opera House.

Пояснение.

Negative prefix: un - unforgettable.

Ответ: unforgettable

Источник: ГИА по ан­глий­ско­му языку 31.05.2013. Ос­нов­ная волна. Ва­ри­ант 1318.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«London taxi drivers have to have a good memory to be able to take a ___________(TRAVEL) from A to В without looking at the map or asking for directions.»


What do you think is the most stressful and ___________(DANGER) job in Britain? Is it a police officer, a detective or a news _____________(REPORT)? Well, statistics say it is a London taxi driver. It is a ____________(REAL) hard job as traffic is getting worse. If we sit in a traffic jam for a few minutes, we start feeling ______________(NERVE) and irritated. But imagine you had to do that every day as your job! And you have to remain _____________(CARE) and attentive in spite of everything. London taxi drivers have to have a good memory to be able to take a ___________(TRAVEL) from A to В without looking at the map or asking for directions.

Пояснение.

A noun (job): er - traveller.

Ответ: traveller

travelling - путешествие; оно сюда больше подходит, а traveller - это путешественник.

Александр Ринкевич

Слова переведены вами правильно, но по смыслу подходит только последнее слово: Лондонские таксисты должны обладать хорошей памятью, чтобы возить путешественника из точки А в точку В...

· ").dialog({width:"auto",height:"auto"})">Видеокурс

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

«The city streets are usually full of noisy tourists with cameras but if you want a quiet holiday, you can have it too - the beautiful and _____________(PEACE) countryside is just round the corner.»

Wordbuilding

1. Переведите следующие слова. Назовите часть речи.

Brotherhood, helpless, boredom, unequal, deepen, golden, leader, Japanese, secondary, anti-fascist, similar, peacemaker, surgery, furniture, comical, convenient, acceptable, achievement, anonymous, academician, Georgian, disarmament, witty, hysterical, co-existence, scientific, purify, materialist, rootless, international, measurement, underground, creature, dirty, apologize, agrarian, absoluteness, inventor, technical, various, tactless, creature.

2. Образуйте прилагательные от существительных при помощи следующих суффиксов: -al, -ful, -ous, - у, -able, -ible, -ic, -less, -ish. Переведите пары слов.

Reason, beauty, hope, doubt, care, aim, use, desire, boy, success, heart, experiment, office, danger, fame, electron, nature, cloud, sun, child, Scott, history, home.

2.Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами – прилагательными.

All my classmates say that I’m (1 TREND)________. I enjoy wearing (2 STYLE)________ clothes. I like to look smart and (3 ATTRACT)________. We can’t go through life with the same hairstyle or make-up. It’s very (4 IMPORTANCE)_________ to follow fashion. I hate when people dress alike, because they buy clothes in “chain” stores. I prefer hand-made or design clothes. My classmates say that I’m (5 MATERIALIST)________, but it’s not a sin, is it? Sometimes I turn up in something really (6 EXTRAVAGANCE)_________. When you are up with fashion you feel you are individual.

Key: 1 trendy, 2 stylish, 3 attractive, 4 important, 5 materialistic, 6 extravagant.

3.The United States is a large country with many (1 DIFFER)__________ natural wonders. It goes from the shores of the Atlantic Ocean to the islands of Hawaii in the Pacific, and from cold, snowy (2 NORTH)__________ Alaska to (3 SUN)_________ Florida in the southeast. Also, it has many kinds of land – (4 ROCK)________ coasts, dry empty deserts, (5 POWER)__________ rivers, wide plains and grasslands, lakes of all sizes, high mountains, great forests, sunny beaches and lands of (6 END)__________ winter. More than 250 million people live in the US. But the country is very big, so there is still a lot of open space and (7 NATURE)_______ scenery outside the cities. Americans have tried to save many of the most (8 BEAUTY)__________ wild areas of the United States. There are a lot of parks, forests and wildlands where you can enjoy the beauty and power of wild America. The Grand Canyon, Yosemite Valley, and Yellow-stone are among the most (9 FAME)________.

KEY: 1 different, 2 northern, 3 sunny, 4 rocky, 5 powerful, 6 endless, 7 natural, 8 beautiful, 9 famous 7.

4.Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами – существительными и прилагательными.

The Olympic Games are an (1 NATION)___________ sports festival that began in ancient Greece. The (2 ORIGIN)_________ Greek games took place every fourth year for several hundred years, until they were brought to an end in the early (3 CHRIST)__________ era. The Olympic games were renewed in 1896, and since then they have been staged every fourth years, except during World War I and World War II. Perhaps the main (4 DIFFER)_________ between ancient and modern Olympics is that for the ancient Greeks the Games were a way of saluting their gods, when the modern Games are a manner of saluting the (5 ATHLETE)________ talents of people of all nation. The original Olympics included (6 COMPETE)__________ in music, oratory, and theatre (7 PERFORM)_________ as well. The modern Games haven’t got them, but they represent a lot more sports than before. For two weeks and a half any international conflicts must be stopped and replaced with friendly competitions. This is the noble idea on which the modern Olympic (8 MOVE)________ is based.

Key: 1 international, 2 original, 3 Christian, 4 difference, 5 athletic, 6 competitions, 7 performances, 8 movement.

Предварительный просмотр:

Подписи к слайдам:

Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ

Какие могут быть советы по данным заданиям? Прежде чем выполнять задания 18-26 , заполняя пропуски, нужно прочитать обязательно весь рассказ или текст целиком, чтобы понять содержание. Подсказка на выбор правильной грамматической формы слова необязательно находится в самом предложении, а может быть, например, в предыдущем предложении. Если требуется поставить глагол в нужную форму, прежде всего, определи, в каком залоге (активном или пассивном) стоит сказуемое. (этот момент очень важен, так как дети часто не видят этого, поэтому я постоянно акцентирую на это внимание!)

При определении временной формы глагола обрати внимание на ключевые слова (или как я их называю «слова-подсказки»). Поищи в предложении те слова, которые помогут определить нужное время. Если их нет, то прочитай предыдущее предложение и посмотри, в каком времени стоит глагол. Обычно в тексте все предложения взаимосвязаны. Часто в задании требуется образовать от глагола причастие (третья форма глагола) или герундий (к глаголу прибавляется окончание - ing). Определи, какое это причастие - активное (герундий) или пассивное (третья форма глагола).

Если в задании стоит числительное, например, two , то скорее всего, требуется образовать порядковое числительное например, second . Если необходимо преобразовать местоимение, определи, какая форма требуется, например стоит местоимение We . Подумай, что здесь может быть: our (за ним сразу стоит существительное), us , ourselves или ours (без существительного). Если речь идёт об указательном местоимении, то посмотри какое может быть число ед. или мн. (this-these)

Если нужно преобразовать существи - тельное, то здесь нужно вспомнить правила образования множественного числа существительных. Часто бывают именно исключения (mouse – mice , man-men) Если нужно преобразовать прилагательное, то здесь речь идёт о степенях сравнения. Это либо сравнительная, либо превос - ходная (bad – worse -the worst) .

Verb transformations Read the sentences and complete the gaps in the correct form 1. I always ____ (drink) milk for my breakfast but today I_____ (have) a cup of hot cocoa. 2. Julia is sick so she_____ (not come) to our meeting today. Let’s start. 3. Open the door! Someone ______(just ring) the bell for the second time. 4. While Frank____ (study) last night, his sister____ (make) ten calls on his mobile. 5. I____ (write) most of my report yesterday but I(finish) it yet. (drink, am having, /hasn’t come, / has just rung, /was studying, made,/wrote, haven’t finished)

Прочитайте текст и напишите соответствующую форму слова, данного под номерами 18-26 Playing Children ……… (ENJOY 18) playing since the first humans walked on the Earth thousands of years ago. Playing………..(SEEM 19)to be an important way for children to learn how to work together. It also helps…… (THEY 20)find out how the world works. Indeed, many scientists think that one of the ………(GOOD 21) ways for children to learn a foreign language, for example, is to learn while playing games. Children play games and play with toys, but what ………… (BE 22)the differences between games and toys? Firstly, toys ………. (NOT HAVE 23)rules or winners and losers. Most games do. Secondly, a toy is always a physical thing that someone …………….. (24 MAKE). Monopoly, for example,………….. (25NEED) physical equipment but others, like word games, do not . Ключи 18 haveenjoyed / 19 seems / 20 them/ 21 best/ 22 are/ 23 don’thave / 24 hasmade / 25 needs

Wordbuilding - ly -able un- im - -y - dom - il re- -or(er) - ment - ful - ing -(t)ion -al

Назовите глаголы, от которых образованы следующие существительные: Protection, show, writer, worker, movement, investigation, achievement, statement, reader, department, equipment, construction, organization, reporter, arrival, improvement, conductor, establishment, development, education, definition, regulation, assistance, agreement.

Найдите и выделите суффиксы в данных словах и определите, к ка ­ кой части речи эти слова относятся: British, foolish, understandable, heartless, pitiless, successful, experiment, function, musician, socialist, artist, capitalism, professional, fundamental, industrial, doubtful, useful, different, treatment, creative, attractive, peaceful, dangerous, elementary, childish, active, economic, director, worker, passage, marriage, silence, freedom, kingdom. Образуйте глаголы с помощью суффикса - en: Red, tight, soft, deep, short, dark, bright, weak, black, white, sweet, sharp Образуйте наречия с помощью суффикса -1у: Bad, first, part, quick, strong, short, silent, rapid, wide, extreme, cruel, kind, happy.

ТИПИЧНЫЕ СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ОСНОВЫ DIFFER – ATTRACT - COMPETE - FAME - SENSE- FRIEND- SYMPATHY- STRONG- NATURE - CONFIDENT- SERIOUS- SAFE- PROTECT DANGER SCIENCE- IMPORTANCE- WONDER USUAL- COMFORT WONDER USE - EASY- GREAT- SUCCESS- ABLE- ECONOMY -ENJOY- NERVE- BEAUTY REAL-

Board Games Choose the correct words. Playing a board game is ___(popular/ unpopular) way of spending time but the board game has also a long___ (history/ historical). ____(Historicals /Historians)think that one of the oldest board games was called Senet . It was (discovered/ uncovered) in tombs from Ancient Egypt in the 4 th century BC. The board has thirty squares and two sets of___(pieces/peaces) made of different______(products/ production) . Although no-one knows exactly how to play Senet , some____(experts/exports) believe it is similar to backgammon. The history of backgammon itself goes back approximately 5,000years.(Archaeologists/Archaeology) working in Iran have found that a similar game was played there around 3,000 BC.

VERB NOUN ADJECTIVE be angry anger angry decide decision decisive (indecisive) live life alive hate hatred hateful pain pain painful die death dead poison poison poisonous (poisoned) suspect suspect suspicious depress depression depressing (depressive) behave behavior -- offend offence offensive

Complete the sentences with a word from exercise 1 1. Mark never believes anything to say, he always thinks people are trying to trick him. He is a very ……… person.(suspicious) 2. Steve was a bit ……..and upset after he failed his driving test, but he’s fine now.(depressed) 3. Kate is often…… She can’t make her mind up about anything, she takes a long time to…..what she wants to do.(indecisive, decide) 4.The children were very naughty in class today. That kind of….. Is not acceptable, the teacher is going to speak to them about it. (behaviour)

Word Formation 1. W ales is part of the United Kingdom, so you can’t really call it an ____(depend) country. 2. Summer’s here again, and sale sof sunglasses, swimsuits and the like are a____(boom) business. 3. I asked my sister to lend me her T-shirt; ___(surprise), she said ’yes’! 4. Everyone asks Pauline for advice as she’s the most____ (experience) member of the stuff. 5. After the war, many people had to live in ____ (crowd) flats and houses. (Independent,/booming/,surprisingly/,experienced/ , overcrowded)

Complete the article with the correct form of the word. DEVELOP 1. A good diet and lots of exercise are essential for a child’s healthy growth and____. 2.I took a history course that dealt with the ____of popular culture. 3. It became clear that he____ like all the other little boys. 4. I’m looking for a job which will enable me to_____ my talent. 5. Sharks have a highly____ sense of smell. 6. ______ countries have little industry or wealth but have the ability to grow economically.

Use the words in capitals to form a word that fits in the space in the same line: CHINA Two centuries ago China was seen as a (0)……. of mystery combine (0) combination and wasteland. Its only (1) ….. export was tea. However, fame (1)…………… over the years (2)….. in China has changed. Many have live (2)……………. noted the change in Chinese (3)…….. especially the social (3)…………… (4)……… of its people. treat (4)……………. A (5)………. of the West and the East is now found in mix (5)…………… modern businesses. The (6)…….. of weapons and the product (6)…………… growth of its army have made China a world power. But urban development has been (7)…….. to the Chinese. harm (7)…………… Thousands of (8)….. peasant farmers have been lucky (8)…………… attracted to the new cities. Their (9)…… of the land is forgotten and many die know (9)…………… homeless. China’s future is (10)…….; no one knows what will predictable (10)…………. happen next.


На этой странице представлены варианты заданий в формате ОГЭ открытого банка заданий ФИПИ http://www.fipi.ru . Лично мне при подготовке сразу нескольких учащихся одновременно удобнее пользоваться бумажным вариантом, чем онлайн-тестами, особенно во время индивидуальных занятий с ними. Пользуйтесь с удовольствием

Скачать:

Предварительный просмотр:

https://accounts.google.com

Предварительный просмотр:

Чтобы пользоваться предварительным просмотром создайте себе аккаунт (учетную запись) Google и войдите в него: https://accounts.google.com


Предварительный просмотр:

Предварительный просмотр:

B4–B12 B4–B12 .

Judy was afraid of the dark. At night she always______ the lights on.

LEAVE

Judy couldn’t explain what exactly she was afraid of. She________ in monsters or in ghosts.

NOT/BELIEVE

She was one of those rare girls who never screamed when she saw spiders,_______ and frogs.

MOUSE

But everyone in her family knew that a dark room was the_________ of her fears.

One day, when Judy_________ something in her room, her mother came in holding a big shopping bag.

DRAW

“Guess what I________,” she said to Judy.

“I have no idea. Is it for_______ ?” Judy felt very curious about the bag.

Her mother pulled two packages from her shopping bag. In the first package there were some very nice slippers. They______ from soft, pink fabric and had bright flashing lights. Inside the second package were glow-in-the-dark pyjamas!

MAKE

Judy said she_______ to try them on immediately.

Amazingly, she felt safe all through the night. In a few days the lights stopped flashing but Judy realised she didn’t feel afraid of the dark any more.

WANT

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами B13–B18 B13–B18 .

It all started in 1865. A group of Frenchmen were having dinner in one of the most_______ restaurants near Paris.

FASHION

They talked about the democratic changes in the USA and wanted to support the American people. After a short______ they agreed on an original idea.

DISCUSS

The idea was suggested by Frédéric-Auguste Bartholdi, a sculptor and_______ . He said they could make a statue of a woman holding the torch of freedom.

DESIGN

It was an ambitious project and it was_______ to complete it quickly.

POSSIBLE

It actually took 21 years for this idea to become a reality. The French people raised money to build the statue, and,_________ , in 1886 it was ready.

FINAL

On July 4, 1886 the United States received their__________ gift - the Statue of Liberty!

AMAZE

Предварительный просмотр:

Вариант 7.

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию B4–B12 .

Tracey was very unhappy and scared. She was starting a new school. “I________ to go to school today,” Tracey told her father.

NOT/WANT

“I understand, Tracey,” he said. “Starting a new school can be very difficult. But you have to.” A month before ______ family had moved to a new town and everything was still new and strange for Tracey.

THEY

Dad smoothed Tracey’s hair down and _____ her a little hug,

GIVE

“When your classes___ over, I’ll pick you up, ok?”

When Tracey got to school and looked at the big building, she thought, “I wish I_____ run away,” but she knew it was impossible.

She took a deep breath and walked up the steps to school. She went straight into her ______ grade classroom.

FIVE

“That must be Tracey,” “Hello, Tracey!”, “Welcome, Tracey!” the_______ in the room welcomed her.

CHILD

Everyone seemed friendly and Tracey felt a little _______.

GOOD

The father picked her up after school. “How was your day?” he asked. To his surprise Tracey answered that she_______ her new school.

“You are a brave girl,” her father said. “I’m proud of you.”

LIKE

Прочитайте приведённый ниже текст.

B13–B18 .

Have you heard of a Tadeus Bodnar? He is a _____ Hungarian hairdresser.

FAME

Not long ago he stopped using the _____ scissors and comb. Now his instruments are axes, irons and vacuum cleaners.

TRADITION

Now he is very_____ and happy because with his innovative techniques he can express himself better.

SUCCESS

He cuts hair in his shop in Budapest by chopping it with an axe. Then he styles the hair using a vacuum cleaner, or straightens it with an iron. It’s difficult to believe but the extravagant hairdresser is very popular. Many people find him very_____ .

CREATE

Every day there’s an______ line of people streaming to his shop.

They wish to change their _____and have a thrilling, new experience.

APPEAR

Предварительный просмотр:

Вариант 8. Прочитайте приведённый ниже текст.

так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию B4–B12.

Dana Miller was a bus driver in the city of Philadelphia. Her working hours____ from 10.00 pm till 6:00 am.

It was a hard job and very few____ worked as bus drivers in those days but Dana loved her job very much.

WOMAN

One of her regular passengers was a guitar player. Every Friday night he got on the bus carrying his guitar. The guitar____ of wood, not plastic and Dana liked the way it sounded.

MAKE

“You should come to see our show,” the guitarist kept saying to Dana.

“I____ it one day,” Dana promised each time,

but she never said when exactly she______ .

Another passenger who often used Dana’s bus was a Biscuit Lady.

She worked at the biscuit factory and often ____ Dana a small bag of biscuits.

GIVE

Dana____ sweets and pastries very much, but she could never resist those biscuits – they were so fresh and tasty.

NOT/LIKE

“How was___ night?” Dana’s husband liked to ask her when she came home.

“Good music, good food and a great view of the city,” she cheerfully answered.

“I wish I_____ my work as much as you enjoy yours,” her husband said, “ but I’m going to have just another boring day at the office.”

ENJOY

Прочитайте приведённый ниже текст.

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию B13–B18 .

Many tourists find they don"t like staying in city hotels. They prefer to avoid_____ cities completely.

NOISE

They are attracted instead to dramatic views of mountains and _____ valleys.

PEACE

If you like this sort of tourism, Mountain View Camp is for you. You’ll have an____ vacation there.

FORGETTABLE

The Camp has a view over the_____ Hampson Valley.

IMPRESS

In the camp, tourists can rent either tents or bungalows. All the guests have free access to different facilities such as kitchens, bathrooms and playgrounds for children. The camp is a successful_____ of both comfort and a green environment.

COMBINE

The tourists can also have lunch in one of the many restaurants and try European or_______ cuisine.

NATION

Предварительный просмотр:

Вариант 9.

Прочитайте приведённый ниже текст.

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словам и. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18-26.

When I came into the room, my computer was on. It worried me since I_____ switching it on.

NOT/REMEMBER

I looked around – there_____ nobody in my room and everything was in its usual place.

Suddenly I_____ – the book had gone! I had left it on the table but it wasn’t there any more.

UNDERSTAND

I checked the window – it______ .

CLOSE

That meant that someone had come into the room through the door. My_____ impulse was to call the police but I called Jim instead.

“What____ ?” Jim sounded sleepy.

HAPPEN

I explained that someone______ the book.

“Oh, no!” Jim sounded unhappy. “Have you any idea how valuable it is?”

TAKE

“There’s another thing I_____ understand,” I interrupted Jim. “My computer’s on but I always switch it off before leaving home.”

NOT/CAN

“Ok, stay at home. I’ll be at______ place in half an hour,” he said and the phone went dead.

Прочитайте приведённый ниже текст.

Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 27-32 .

Learning languages is becoming a popular hobby with children and adults. It’s not only interesting but very_____ , too.

Foreign languages improve memory and develop______ .

IMAGINE

People who are able to speak two or more languages_______ are usually more successful than their monolingual colleagues. 18-26 так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18-26 .

18. As a child, Steven lived in a village. Outside the village there was a house where a strange old woman and her granddaughter Eliza lived. The___ often played together.

CHILD

19. One day, Eliza_____ unusually sad. When Steven was about to leave, the old woman said, “I know you are friends. But never come to our house again. Never ever!”

20. The girl took the boy to the gate. “Will you miss me?” she asked. The boy said, “Yes, I will!” To his surprise, the girl said, “But I won’t! I______ to see you anymore!” She closed the gate.

NOT/WANT

21. The next day the girl_____ for the city.

LEAVE

22. Steven was upset but he hoped that one day he_____Eliza again.

23. Five years later Steven became a student and moved to the city. He rented a small apartment on the_____floor.

24. One day, when he____ to the university, he saw Eliza. She was sitting on the bench in the park with an ice-cream in her hand. He ran up to her and said “Hello! It’s nice to see you again!”

WALK

25. But Eliza looked up at_____ , stood up and walked away.

26. “I wish I_____ what is going on,” Steven said to himself, and decided to start his own investigation.

KNOW

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 27-32 так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 27-32 .

27. Choosing a career is one of the most difficult choices we have to make in our lives. There are lots of interesting and______ professions, but which of them is the right choice for you?

EXCITE

28. Researchers who work in_____ and sociology asked people across the UK what their dream job would be.

EDUCATE

29. And the results were quite_____ .

EXPECTED

30. According to the survey, people find modest jobs like charity work or gardening the most______ .

ATTRACT

31. Often at the top of their list are jobs such as a nurse or a______ .

TEACH

32. The study also shows that people in the UK are very_____ and focus on PRACTICE

Dream jobs they have a realistic chance of getting.